Звук «Р» в українській мові по праву вважається одним із найскладніших для правильної вимови. Багато дітей дошкільного віку стикаються з труднощами під час вимовляння цього звука – явище, яке в народі називають гаркавістю (або картавістю). Малюкове «французьке Р» часом видається милим у дитинстві, але в шкільному віці і пізніше неправильна вимова «Р» може стати причиною для глузувань та розвитку комплексів. На щастя, сучасна логопедія має дієві методики постановки цього звука як у дітей, так і у дорослих. У цій статті розглянемо причини порушень вимови звуку «Р», способи виявити проблему в різному віці, що включає логопедичну діагностику, а також поетапно опишемо, як відбувається постановка звука «Р». Ми детально зупинимося на спеціальних артикуляційних вправах, корисних дихальних та голосових тренуваннях, цікавих іграх для розвитку правильної вимови, і надамо загальні поради для батьків та педагогів. Цей матеріал підготовлено у формі доступного блогу, щоб він був зрозумілим широкому колу читачів: і батькам, і вихователям, і логопедам-початківцям, і всім, хто прагне покращити вимову складної літери «Р».

Причини порушень вимови звуку «Р»

Причини, через які у дитини або навіть у дорослого може спостерігатися неправильна вимова звука «Р», бувають різноманітними. До найпоширеніших факторів належать:

  • Анатомічні особливості артикуляційного апарату. Частою причиною гаркавості є коротка вуздечка язика. Якщо під’язикова зв’язка (вуздечка) надто коротка, язик не може вільно піднятися до верхнього піднебіння для утворення правильного звука. Цю проблему іноді виявляють ще в пологовому будинку (у важких випадках може знадобитися підрізання вуздечки). Інші анатомічні чинники – неправильний прикус (наприклад, глибокий прикус, коли верхні зуби сильно перекривають нижні, заважаючи язичку стати в потрібну позицію) або особливості будови щелепи і зубів (надто вузьке піднебіння, розташування зубів з щілинами). Такі фізіологічні особливості можуть ускладнювати дитині досягнення правильної артикуляції звука «Р».

  • Слабкість м’язів язика та недостатній розвиток моторики. Для чіткої вимови «Р» потрібен сильний та рухливий язик. Якщо м’язи язичка слабкі, дитині важко зробити потрібні рухи – підняти широкий кінчик язика до альвеол (горбків за верхніми зубами) і втримувати його в напруженому стані, ще й створюючи вібрацію. Слабкий мовленнєвий апарат (язик, губи, м’яке піднебіння) – одна з причин, чому звук «Р» зазвичай з’являється в дітей пізніше інших звуків. У нормі до 5–6 років артикуляційний апарат вже достатньо зміцнілий, щоб правильно вимовляти «Р». Якщо ж мовленнєва моторика розвинена недостатньо або є порушення м’язового тонусу, можуть виникати вади вимови.

  • Порушення фонематичного слуху. Правильна вимова будь-якого звука неможлива без здатності чути і розрізняти його на слух. Деякі діти мають недорозвинений фонематичний слух або знижений слух через часті отити чи інші ЛОР-захворювання. У таких випадках малюк може просто не розрізняти, як звучить правильне «Р», і не помічати, що вимовляє його інакше. Навіть незначне зниження слуху (наприклад, після запалення вуха) може призвести до того, що дитина почує звук спотворено або не чує його взагалі – тоді в мовленні вона може пропускати «Р» чи замінювати іншим звуком. Фонематичний слух зазвичай сформовується до ~3 років, але якщо були проблеми зі слухом, становлення правильної звуковимови може затягнутися.

  • Невірна артикуляція та шкідливі звички. Діти часто намагаються відтворити звук «Р» самостійно, але через складність артикуляції знаходять «легший» спосіб, який закріплюється як звичка. Наприклад, замість вібрації кінчиком язика дитина може навчитися вимовляти горлове «Р» (вібрує маленький язичок у горлі – так званий «французький R», що для української мови є спотворенням звука). Інші варіанти неправильної артикуляції: бокове «Р» (язик відхиляється вбік і повітря проходить збоку, даючи спотворений звук), носове «Р» (повітря йде через ніс, звук приглушений), одноударне «Р» (язик лише раз ударяє об піднебіння, виходить звук типу [д] замість тривалого р-р-р). Такі дефекти можуть підкріплюватися деякими звичками: тривале смоктання пустушки або пальця, неправильне положення язика в спокої, неформовані навички жування тощо.

  • Спадковість та мовне оточення. Цікавим фактором є генетична схильність та середовище, в якому росте дитина. Якщо один чи обоє батьків у дитинстві також мали труднощі з «Р» або не виправили гаркавості, дитина може успадкувати певні будови артикуляційного апарату (наприклад, форму піднебіння чи прикус), що утруднюють вимову. Окрім того, в сім’ях, де одночасно використовуються дві мови, дитина може плутатися у звукових моделях. Іноді в билингвальному середовищі малюки пізніше опановують окремі звуки, оскільки мовна система формується більш комплексно. Наприклад, якщо в одній з мов сім’ї звук «Р» вимовляється інакше (горловий французький або глухий), дитина може переймати цю вимову. Відсутність мовного виховання теж відіграє роль: коли батьки й вихователі не звертають уваги на неправильну вимову і не виправляють її в потрібний момент, дефект може закріпитися надовго.

Важливо розуміти, що звук «Р» є сонорним, складним у творенні: він вимагає узгодженої роботи багатьох органів (язика, губ, щелеп, голосових зв’язок, легень). Тому причини порушення вимови звука «Р» найчастіше комплексні. Наприклад, коротка вуздечка може поєднуватися зі слабким язиком, або незначні анатомічні труднощі компенсуються правильною роботою м’язів і слуху. Завдання фахівця – визначити головний фактор, що заважає правильній артикуляції, і відповідно до цього побудувати корекційну роботу.

Як виявити проблему у дітей та дорослих

Виявлення проблеми з вимовою «Р» зазвичай не є складним – цей звук досить помітний у мовленні, і його відсутність або спотворення привертає увагу. Однак критерії норми залежать від віку людини:

  • Діти дошкільного віку. У розвитку мовлення дитини існують певні норми: більшість простих звуків (наприклад, [м], [п], [б], [т], [д] та ін.) малюк опановує до 3–4 років. Складніші звуки (шиплячі [ш], [ж], [ч], свистячі [с], [з], [ц] та сонорні [л], [р]) приходять пізніше. Звук «Р» відноситься до пізніх звуків онтогенезу – у багатьох дітей він з’являється лише ближче до 5 років. Якщо ваша дитина у 3–4 роки ще не вміє гарчати, це варіант норми. Малюк може заміняти «Р» на спрощені звуки («йиба» замість риба або «либа» замість риба), і до певного віку це не вважається патологією. Але якщо у 5 років дитина взагалі не вимовляє «Р» або вимовляє його неправильно, це привід проконсультуватися з логопедом. В 6 років відсутність звука «Р» у мовленні майже напевно не зникне сама по собі. Тож для дітей старшого дошкільного віку (5–6 років) гаркавість – це сигнал про необхідність корекції. Батькам варто уважно слухати, як дитина говорить слова з літерою Р: чи не пропускає вона звук, чи не замінює іншими звуками, чи не звучить «Р» дивно (горлово, занадто м’яко, невиразно). Якщо ви помітили такі відхилення або дитина сама скаржиться, що не може вимовити щось на «Р», варто почати діяти.

  • Школярі та підлітки. Іноді трапляється, що проблема не була виправлена в дитинстві, і дитина йде до школи з неправильною вимовою «Р». У молодшому шкільному віці гаркавість усе ще можливо усунути відносно швидко, але потрібні зусилля і з боку логопеда, і з боку самої дитини. Учень вже усвідомлює дефект, може соромитися читати вголос чи розмовляти при однолітках. Вчителі та батьки повинні бути особливо уважні: якщо однолітки починають дражнити через вимову, це може травмувати дитину. Тож у початковій школі дуже важливо виявити проблемний звук і направити школяра до спеціаліста, поки дефект не закріпився ще міцніше. Зверніть увагу на писемне мовлення: діти з дефектами вимови іноді плутають літери при письмі (наприклад, можуть пропускати «р» у словах під час письма або плутати з «л»), адже вимова впливає на фонематичне сприймання.

  • Дорослі. У дорослому віці люди зазвичай добре усвідомлюють свою мовну особливість. Якщо дорослий не вимовляє звук «Р» так, як прийнято в літературній мові, це може проявлятися у двох варіантах. Перший – людина продовжує вимовляти неправильно (наприклад, говорить горловим «Р» або замість [р] вимовляє [г/х] або [л]). Другий – дорослий може намагатися уникати слів із проблемним звуком, добирати синоніми, говорити тихіше або менше спілкуватися. Якщо ви або ваш знайомий маєте гаркавість, важливо знати: усунути її можна в будь-якому віці. Так, у підлітковому і дорослому віці виправлення вимагає більше наполегливості і часу, адже неправильна артикуляція стала звичною. Але грамотний підхід і регулярні тренування здатні дати результат. Дорослим варто проаналізувати своє мовлення: спробуйте вимовити ряд слів з «Р» (наприклад: ринок, ракета, поріг, маршрутка, набережна). Якщо помічаєте, що звук випадає або викривлюється – проблема є. Не соромтеся звернутися до логопеда, адже багато спеціалістів працюють і з дорослими клієнтами. Професійна діагностика допоможе виявити причину (анатомічну чи функціональну) і скласти план роботи. Пам’ятайте: гаркавість може створювати бар’єри у спілкуванні, впливати на дикцію та впевненість у собі, тому її виправлення буде плюсом і для соціального життя, і для самовідчуття.

Підсумовуючи: проблема вимови звука «Р» легко помітна, якщо цілеспрямовано прислухатись. У дітей молодшого віку потрібно знати вікові норми і не хвилюватися даремно, поки дитина мала. Проте вже у середньому дошкільному віці слід моніторити розвиток мовлення. Краще зайвий раз проконсультуватися з логопедом і переконатися, що все гаразд, ніж пропустити час, коли виправити вимову найпростіше. Для дорослих – якщо вирішили покращити свою дикцію і позбутися гаркавості, визначте для себе чітко, в чому саме проявляється дефект, і будьте готові до систематичних занять.

Логопедична діагностика звука «Р»

Коли батьки приводять дитину до логопеда із підозрою на ротацизм (так фахівці називають порушення звука «Р»), перший етап роботи – діагностика. Логопедичне обстеження дає змогу точно визначити, чому дитина неправильно вимовляє «Р» і який саме характер має це порушення. Що включає така діагностика:

  • Анамнез та бесіда з батьками (або самим клієнтом). Спеціаліст розпитує, як розвивалося мовлення дитини загалом, чи були ранні проблеми (наприклад, пізно почала говорити, чи є інші звукові дефекти, чи були захворювання вух, неврологічні діагнози тощо). Важливо дізнатися, чи була спроба вимовляти «Р» раніше, які результати, чи займалися самостійно дома. Також логопед поцікавиться, якими мовами говорить родина, чи не має хтось із близьких подібної проблеми – це все допомагає скласти картину. Дорослого клієнта можуть спитати, що його самого не влаштовує у власній вимові, в яких ситуаціях це заважає.

  • Огляд артикуляційного апарату. Логопед уважно оглядає будову ротової порожнини: форму і стан піднебіння, розмір язичка (чи може він діставати до необхідних точок), довжину вуздечки язика, стан зубів та прикусу (чи немає таких відхилень, які механічно завадять звуку). Якщо виявляються виражені фізіологічні проблеми – коротка вуздечка, суттєві порушення прикусу, розщелина піднебіння тощо – логопед може направити до відповідних спеціалістів (хірурга, стоматолога-ортодонта, отоларинголога). Втім, частіше анатомічні особливості бувають не критичними і їх можна компенсувати спеціальними вправами.

  • Артикуляторна перевірка. Логопед попросить дитину виконати деякі рухи язиком та губами, щоб оцінити їхню рухливість. Наприклад, показати язик, підняти язичок «лопаткою» до верхньої губи, облизати губи по колу, клацнути язиком («цокання як конячка»), надути щоки, втягнути щоки, усміхнутися і показати зубки тощо. Такі прості вправи демонструють, чи достатньо дитина володіє своїм артикуляційним апаратом, чи не виникає утруднень чи асиметрії при рухах. Перевірка артикуляції важлива, щоб зрозуміти, чи проблема лише у звуці «Р», чи загалом у слабкому контролі м’язів.

  • Оцінка звуковимови. Основна частина діагностики – це перевірка вимови звука «Р» у різних умовах. Логопед буде слухати, як дитина говорить ізольовано звук (якщо взагалі може його артикулювати), а також у складах, словах і фразах. Малюка можуть попросити повторити спеціальні логопедичні матеріали: чистомовки (набір складів типу “ра-ро-ру-ри-ар-ор-ур”), окремі слова з різними позиціями «Р» (на початку слова: ракета, равлик; в середині: морозиво, гора; в кінці: кленовир — умовно), а також короткі речення чи скоромовки. Під час цієї перевірки фахівець оцінює: чи присутній звук [р] у мовленні взагалі, як він звучить (глухо, горлово, схоже на [л] чи [в], чи є вібрація), в яких позиціях звук вдається, а в яких ні. Наприклад, деякі діти можуть вимовляти «Р» в кінці слова, але не виходить на початку, або навпаки. Буває, що м’який варіант [р’] («р» перед я, ю, є, і) вимовляється, а твердий – ні. Логопед фіксує всі ці нюанси.

  • Виявлення типу порушення. На основі почутого діагност може класифікувати дефект. Якщо звук повністю відсутній і замінюється іншим (наприклад, всюди замість [р] звучить [л] або [г]) – це називається параротацизм (заміна одного звука іншим). Якщо звук начебто є, але він неточний, спотворений (наприклад, горловий [ʀ] або одноударний звук) – це власне ротацизм (неправильна артикуляція «Р»). Коли дитина просто пропускає «Р» у словах (каже “ибо” замість “рибо”) – фахівець відзначить це як пропуск звука. Такі деталі важливі, бо методика виправлення може різнитися: при заміні звука потрібно ще й переучувати фонематичний слух (розрізнення схожих звуків), а при спотворенні – більше уваги приділити саме правильної постановці органів артикуляції.

  • Перевірка фонематичного слуху. Додатково логопед може провести прості завдання на розуміння звуків: наприклад, попросить дитину впізнати, на якому з двох зображень є слово з «Р» (ракета чи лакон?), або повторити пару складів (“ра-ла”, “га-ра” і т.д.), визначити, чи вони однакові, чи різні. Це робиться в ігровій формі і дозволяє дізнатись, чи розрізняє дитина звук «Р» на слух. У дорослих ця перевірка також може бути актуальною: іноді людина з гаркавістю не чує різниці між своїм вимовлянням і нормативним, тому що змалку мозок звик сприймати спотворений звук як норму.

Після повного обстеження логопед підсумовує результати і ставить логопедичний висновок. Зазвичай дітям озвучують, що має місце дислалія (порушення звуковимови) у формі ротацизму або параротацизму. Батькам пояснюють, яка можлива причина – скажімо, «коротка вуздечка + несформований навик правильної артикуляції» або «недостатній мовленнєвий слух + слабкий язик». Важливо: логопед також визначить, чи треба перед початком занять звернутися до інших спеціалістів. Наприклад, якщо вуздечка значно обмежує рух язика, можуть порадити хірургічну корекцію (підрізання). Якщо є підозра на зниження слуху – консультація ЛОРа і аудіограми. При проблемах з прикусом – візит до ортодонта. Комплексний підхід гарантує, що корекція звука «Р» буде успішною, адже якщо проігнорувати фізіологічні перешкоди, логопедичні вправи можуть не дати результату.

Коли діагностика завершена і план дій визначено, можна переходити до власне корекційної роботи – тобто постановки і автоматизації правильної вимови «Р».

Етапи постановки звуку «Р»

Процес логопедичної роботи над будь-яким звуком зазвичай поділяють на кілька стадій. Постановка звука «Р» – не виняток. Правильна організація етапів дозволяє поступово і впевнено навчити людину новому навику вимови. Основні етапи корекції гаркавості такі:

  1. Підготовчий етап (підготовка артикуляційного апарату). На цьому етапі йде робота перед тим, як безпосередньо вимовити новий звук. Мета – підготувати язик, губи, щелепи та дихання до правильної артикуляції [р]. Логопед проводить з дитиною артикуляційну гімнастику – спеціальний комплекс вправ для язика і губ. Ці вправи розвивають рухливість і силу язичка, вчать приймати потрібне положення. Також на підготовчому етапі часто виконуються дихальні вправи (щоб навчити направляти повітряний струмінь посередині язика, достатньо сильно дути при звукоутворенні) та голосові вправи (щоб активувати голосові зв’язки, адже [р] – звук дзвінкий, голос має працювати). Якщо виявлені проблеми з вуздечкою чи м’язовим тонусом, на цьому етапі можуть додатися масаж логопедичний (розтягнення вуздечки, масаж язика для розслаблення або тонізації). Підготовчий етап може тривати від кількох занять до кількох тижнів – доки дитина не буде готова фізично освоїти новий звук. У дорослих цей етап теж важливий: хоча доросла людина свідомо все розуміє, м’язам теж потрібна розминка і нові навички руху.

  2. Постановка звука (етап формування правильної вимови). Це ключовий момент – отримання правильного звучання [р] вперше. Логопед застосовує один або кілька методів постановки, щоб викликати у дитини новий звук. Існує багато методик:

    • Імітаційний метод: логопед показує (наскільки це можливо) і пояснює, як розташувати язик (наприклад: “відкрий рот широко, кінчик язика притисни до горбків за верхніми зубами, ніби кажеш [д], і пробуй проговорити «д-д-д» довго, пускаючи повітря”). Дитина намагається наслідувати, іноді звук «Д» при достатньо сильному видиху переходить у тремтяче «др-р-р». Або ж спеціаліст просить зобразити гарчання тигра чи звук трактора – такі прийоми теж можуть викликати спонтанну вібрацію язика.

    • Опора на інші звуки: часто «Р» ставлять через вже знайомі звуки. Наприклад, дитині легше почати не з чистого [р], а зі звукосполучень. Використовують склади типу “тро”, “дро”, “зро”: спочатку мовимо “т-д-д-дро”, поступово нарощуючи вібрацію. Або беруть звук [ж] (який схожий положенням язика, але без стуку) і пробують додати язичку тремтіння на видиху. Коли язик вже у верхньому положенні як на [ж] чи [з], легше змусити його задрижати.

    • Механічний метод: логопед може допомогти язичку механічно. Використовується стерильний шпатель, чайна ложечка чи навіть звичайна чиста ватна паличка. Дитина відкриває рот і намагається тримати язик у правильній позиції (як на звук [л] – широким кінчиком до верхнього піднебіння). Фахівець легенько, швидкими рухами, посуває кінчик язика то вправо-вліво, то вниз-вгору – по суті, викликає штучну вібрацію. Одночасно просять дитину дути повітря і вимовляти протяжний звук. В якийсь момент язичок починає тремтіти самостійно під тиском повітря – і виходить довгоочікуване «р-р-р»! Цей метод дуже ефективний, якщо дитина дозволяє провести таку маніпуляцію, і часто дає результат буквально за одне-два заняття.

    • Комбіновані прийоми: іноді застосовують кілька способів разом – наприклад, дитина робить вправу “Грибок” (присмоктує язик до піднебіння, щоб він став широким і розслабленим), потім різко видихає і вимовляє “тррр”, а логопед у цей момент торкається язичка шпателем. Усі методи безболісні, перетворюються на гру (“полоскочемо язичок”, “зробимо язичок трактором”).

    Мета цього етапу: досягти чистого звука [р] хоча б в одному складі чи ізольовано. Як тільки це сталося і дитина сама почула свій “правильний Р”, можна рухатися далі. Варто зазначити, що постановка звука «Р» може вимагати від 2–3 занять до 8–10 – усе індивідуально. У підлітків та дорослих також буває непросто переломити стару вимову: іноді після безуспішних спроб доводиться робити невелику паузу, розслабитися і спробувати інший спосіб наступного разу. Головне – домогтися потрібної вимови хоч на мить; далі буде легше закріплювати.

  3. Закріплення та автоматизація звука в мовленні. Коли звук «Р» поставлений (дитина може його правильно вимовити за підказкою, у певному складі чи слові), починається не менш важливий етап – автоматизація. Новий навик треба закріпити, довести до автоматизму, щоб людина могла вимовляти «Р» правильно без нагадування, у потоці мовлення. Автоматизація відбувається поступово, за рівнями складності:

    • Спочатку звук тренують в складах – відкритих (ра, ро, ру, ар, ор, ур тощо) і закритих, а також у звукосполученнях (тра, дра, бра…). Наприклад, дитина багато разів повторює: “ра-ра-ра, ру-ру-ру, ор-ор-ор” на видиху, намагаючись тримати чіткий звук [р].

    • Далі переходимо до слів. Спершу обираються прості слова, де новий звук на легкій позиції. Часто логопеди починають з позиції перед голосним А (бо її легше вимовити потужно): слова типу рак, рай, Рита, ранок, трактор. Потім додаються слова з «Р» в інших місцях: море, груша, ворона, дубок. На цьому етапі важливо дібрати багато цікавих картинок і лексичного матеріалу, щоб заняття не були нудними. Наприклад, грати у лото зі словами на [р], шукати зображення предметів з потрібним звуком, розфарбовувати розмалівки і називати, що на них (ракета – ракета, риба – риба і т.д.).

    • Після ізольованих слів переходять до фраз та речень. Складаються прості речення з цільними словами, наприклад: “Рома їсть гриб“, “У сараї живуть миші“, “Ворона сидить на дереві“. Дитину вчать вимовляти речення повністю, правильно артикулюючи [р] кожен раз. Можна використовувати віршики та потішки, в яких багато «Р». Наприклад, скоромовки: “Росте липа біля двора, на липі квітне кора” – вони тренують чіткість вимови.

    • Нарешті, найскладніший рівень – спонтанне мовлення. Тут завдання – навчитися використовувати звук «Р» правильно у звичайній розмові, коли немає спеціального завдання. Логопед або батьки підтримують бесіду на цікаві теми, просять дитину розповісти історію, переказати мультик чи книжку, при цьому м’яко стежать за вимовою. Якщо десь прослизне старий варіант (скажімо, дитина забулася і сказала “лака” замість “рака”), виправляють і просять повторити правильно. На цьому етапі корисно грати в ігри, що спонукають багато говорити: лото, місто (називати міста на останню літеру), описати картинку та ін. Так поступово новий звук стає для дитини настільки звичним, що вона вимовляє його не задумуючись.

  4. Диференціація близьких звуків (за потреби). У деяких випадках, коли відбувалася заміна звука «Р» на інший (наприклад, на «Л»), після появи нового звука може виникати плутанина. Малюк може інколи ставити [р] там, де має бути [л], або навпаки, тому що мозок звик їх ототожнювати. Тому логопед проводить кілька занять на диференціацію [р] і [л] (або іншої пари, яка плуталася). Показують, чим звуки відрізняються, тренують пари слів (лак – рак, лук – рук, брала – брав, була – буря). Це допомагає закріпити, що тепер це два різні звуки і кожен має своє місце в слові. Також звертають увагу на м’які варіанти [р’] і [л’], якщо була плутанина типу “льома” – “рьома”. Диференціація не завжди потрібна, багато дітей одразу правильно відмежовують новий звук, але в логопедії цей етап передбачений, аби повністю нормалізувати звуковимову.

Усі етапи тісно пов’язані між собою. Неможливо перескочити одразу до автоматизації, не домігшись чіткого звука, і навпаки – недостатньо просто поставити звук, треба, щоб дитина навчилася його застосовувати. Зазвичай курс логопедичних занять для усунення гаркавості займає від 10 до 30 занять, залежно від складності випадку та віку клієнта. Успіх значною мірою залежить від систематичності: якщо відпрацювати звук і закинути, є ризик, що дитина повернеться до старої вимови. Тому батькам варто продовжувати тренування вдома, слідкувати за мовленням і підтримувати позитивну мотивацію малюка на кожному етапі.

Артикуляційні вправи та методики 

Артикуляційна гімнастика – це комплекс спеціальних вправ для язика, губ і щелеп, який зміцнює м’язи та покращує їхню координацію. Для звука «Р» існує багато цікавих і простих вправ, виконувати які можна у формі гри. Ось декілька ефективних артикуляційних вправ, що допомагають підготувати та навчити правильного положення язика для «Р»:

  • «Гойдалка». Вправа для розвитку рухливості язика вертикально. Попросіть дитину широко відкрити рот. Нехай язик чергує два положення: максимально висунути кінчик язика вгору, тягнучись ним до верхніх передніх зубів, а потім опустити вниз, торкаючись нижніх зубів. Язик ніби гойдається, як на гойдалці. Повторити 8–10 разів. Потім зафіксувати язичок вгорі, притиснувши кінчик до бугорків за верхніми зубами, і утримувати 10–15 секунд. «Гойдалка» тренує уміння швидко знаходити потрібну висоту підняття язика та тримати його напруженим вгорі – це дуже стане в пригоді для [р].

  • «Маляр». Вправа на зміцнення язика. Поясніть дитині: зараз язичок буде пензликом, а рот – кімнатою, яку треба пофарбувати. Нехай малюк “пофарбує” язиком спочатку верхні зубки зсередини (провести язиком по внутрішній поверхні верхніх зубів вправо-вліво), потім небо (погладити твердепіднебіння від зубів углиб рота), потім щічки зсередини. Потрібно старатися, щоб язик був широким і діставав усюди, куди «маляр» хоче нанести фарбу. Ця вправа робить язик сильнішим і вправнішим, розширює діапазон його рухів.

  • «Конячка». Веселе тренування підйому язика. Попросіть дитину робити звук цокання копит – як конячка: «цок-цок». Для цього треба присмоктати язичок до піднебіння, а потім різко відірвати – виходить звук, схожий на цокіт. Виконуючи «конячку», малюк неусвідомлено багато разів правильно ставить язик на місце звука [р] (до піднебіння) і тренує силу відриву. Крім того, дітям дуже подобається ця вправа – можна пограти, що язичок-конячка скаче по різних місцях: швидко (часто цокати), повільно (з паузами), “конячка захворіла” (ледве цокає, повільно), “конячка одужала” (знову швидко цокає). Так у грі розвивається вміння контролювати рух язика.

  • «Грибок». Ця відома логопедична вправа допомагає розтягнути коротку вуздечку язика і навчити дитину тримати язичок широким. Нехай малюк широко відкриє рот і сильно присмокче кінчик язика до твердого піднебіння (ніби зробить присоску). Потім, не відриваючи язика, нехай повільно закриває рот – у дзеркалі буде видно, що язичок виглядає широким, а вуздечка натягнулася, утворюючи схожу на ніжку гриба форму (тому і назва «Грибок»). Треба протриматися так кілька секунд, потім «відлипнути». Повторити 5–6 разів. Ця вправа зміцнює м’язи під язиком і поступово може подовжити вуздечку природним шляхом. До того ж, положення, в якому язик присмоктаний до піднебіння – це майже те, що потрібно для [р].

  • «Барабанщики». Вправа безпосередньо на наближення до тремтіння [р]. Відкрити рот, поставити широкий язичок кінчиком на альвеоли (попереду, як для [р]). Тепер потрібно постукати кінчиком язика по альвеолах багато разів підряд, вимовляючи серію швидких звуків “Д”: д-д-д-д… (ніби барабанний дріб). Спочатку цей “барабан” виходить повільним, але поступово дитина намагається робити все швидше. Мета – добитися, щоб окремі удари почали переходити у тремтячий звук. Ця вправа вчить язик робити часті рухи, необхідні для тривалого «р-р-р». Навіть якщо спершу виходить просто «ддд», з практикою язичок прискориться.

  • «Зозуля». Забавна вправа для роботи над перемиканням язика вперед-назад. Вихідне положення: рот широко відкритий, язик розслаблений лежить внизу. Потім потрібно витягти язичок далеко вперед, навіть трішки вивалити з рота, торкнутися кінчиком язика верхньої губи. Потім заховати язик назад за верхні зуби. Повторити так 5–8 разів: вперед (ку-ку!) – назад (сховався). Ця вправа називається «Зозуля», бо язичок виглядає то вперед, то ховається, ніби зозуля з годинника. Вона допомагає контролювати висування язика і повертати його у потрібну глибину рота (що важливо, аби язик стояв правильно, не надто вперед або назад при [р]).

Виконуючи артикуляційні вправи, пам’ятайте декілька правил. По-перше, усі рухи робляться перед дзеркалом (особливо на початку), щоб дитина бачила свій рот і язик. Це візуальний контроль: малюк краще розуміє, що робить правильно, а що ні, коли бачить себе. По-друге, вправи треба робити регулярно: щодня по 5–10 хвилин буде достатньо. Краще частіше і короткими серіями, ніж раз на тиждень довго. М’язам потрібен тренаж, як і спортсмени тренуються щодня. По-третє, не намагайтеся вводити одразу багато вправ. Виберіть 3–4 найнеобхідніші, відпрацюйте їх, потім додавайте нові. Надто великий комплекс стомить і дитину, і батьків. По-четверте, слідкуйте за правильною поставою і настроєм: виконуйте гімнастику сидячи прямо, в спокійній обстановці, перетворіть це на гру (можна використовувати віршики чи казку про язичок, який робить ті чи інші рухи). Коли артикуляційні вправи будуть освоєні, ви помітите, що язичок став більш слухняним – він піднімається вгору без проблем, довше там тримається, рухається симетрично. Це означає, що дитина готова до постановки звука «Р».

До речі, артикуляційні вправи корисні не тільки дітям, а й дорослим, які хочуть покращити дикцію. Не соромтесь робити “дитячі” вправи – вони насправді дуже ефективні! За кілька тижнів щоденних тренувань ви можете відчути, що язик менше втомлюється при розмові, вимова шиплячих і інших складних звуків стала чіткішою. А головне – ви підготуєтесь до правильного вимовляння [р].

Дихальні та голосові вправи для вимови літери р

Правильне дихання і володіння голосом відіграють значну роль у формуванні звука «Р». Чому це так? При вимові [р] треба створити потужний і спрямований струмінь повітря, який виходить на видиху і змушує кінчик язика вібрувати. Якщо дихання поверхневе або хаотичне, потрібного тиску повітря може не виникнути – і язичок не завібрує. Крім того, звук «Р» – дзвінкий, тобто голосові зв’язки мають зімкнутися і утворити тон. Деякі діти (та й дорослі) спочатку намагаються робити [р] глухо (тільки шум, як [х] або [с]), або недостатньо голосно. Тому, паралельно з артикуляційними вправами, логопеди практикують дихальні та голосові вправи. Їх легко виконувати вдома. Ось кілька корисних прикладів:

  • Вправи на силу видиху:

    • «Задуй свічку»: Запаліть маленьку свічку або уявіть її. Попросіть дитину зробити глибокий вдих носом, а потім повільно і довго видувати повітря через рот, наче намагається задути полум’я. Якщо є справжня свічка, розташована на безпечній відстані, малюк побачить результат – полум’я хилиться або гасне. Вчіться контролювати видих: щоб він був рівний, не уривчастий.

    • «Футбол»: Покладіть на стіл легкий предмет – пух, шматочок вати або паперовий м’ячик. Нехай дитина дмухне і спробує катати “м’ячик” повітрям від однієї ворот (край столу) до інших. Це захоплює дітей: можна влаштувати змагання, хто довше проганятиме м’ячик.

    • «Волшебна трубочка»: Дайте дитині коктейльну соломинку та склянку з водою. Нехай опустить трубочку і дує в воду так, щоб виходили бульбашки. Це чудова вправа для формування тривалого видиху (вода дає опір, тому треба старатися). Плюс – це весело, дітям подобаються бульбашки. Слідкуйте лише, щоб дитина не вдихнула воду, і проводьте гру під наглядом.

    • «Довгий струмок»: Виріжте вузьку смужку паперу (стрічку) довжиною 20-30 см. Попросіть малюка взяти її за один кінчик, піднести до рота і подмухати рівно, щоб стрічка піднялася горизонтально. Завдання – тримати її “в повітрі” якомога довше за рахунок рівномірного видиху. Це тренує витривалість дихання.

  • Вправи на напрямок повітряного струменя:

    • «Висока свічка – низька свічка»: Спочатку дитина дме прямо вперед (немов свічка стоїть навпроти рота), а потім попросіть дути, опустивши голову вниз (уявна свічка внизу). Міняйте напрям – це навчить контролювати, куди йде повітря. Для звука [р] важливо, щоб струмінь йшов по центру язика вперед.

    • «М’яч і ворота»: Складіть долоні трубочкою і тримайте перед ротом дитини, залишивши маленький отвір (це “ворота”). Нехай дитина дме через отвір цілеспрямовано, наче намагається продути повітря через тунель. Якщо робитиме правильно – відчує, як струмінь виходить чітко в центр.

    • «Теплий-холодний»: Піднесіть долоньку до рота дитини. Нехай спочатку зробить теплий видих – повільно “погріє руки” (видих з відкритим ротом, відчувається тепло). А тепер холодний вітерець – висунути губи трубочкою і дути швидко (повітря на долоні холодніше). Ця вправа має подвійний ефект: тренує різні типи видиху і контроль сили, а також вчить відрізняти відчуття струменя (де влучає на долоню).

  • Голосові вправи:

    • «Бджілка гуде»: Розвиваємо вміння включати голос. Нехай дитина зімітує, як гуде бджола: «ж-ж-ж» або «з-з-з» – тягне звук. Потім перейдіть на звук «м-м-м» (ніби задоволено мугикає, як ведмедик над медом). Вібрацію від голосу дитина може відчути, поклавши ручку на горло. Поясніть, що це працюють голосові зв’язки, звучить її «моторчик». Такі вправи допомагають зрозуміти різницю між голосним і глухим звучанням.

    • «Ехо в горах»: Пограйте у перекликання різними голосами. Спочатку скажіть протяжно «А-а-а» голосно, дитина повторює так само голосно. Потім ви тихенько «а-а-а», і малюк знижує гучність. Міняйте висоту (високий звук “у-у-у” як сирена, низький “о-о-о” як корова мукає). Це гра, але вона ненав’язливо вчить контролювати силу та висоту голосу. При постановці «Р» стане в нагоді вміння виголошувати звук сильно, коли треба, чи тише – для відпрацювання різних ситуацій.

    • «Голосні погодки»: Запропонуйте дитині уявити, що вона – різні природні явища, і озвучити це голосом. Наприклад, “вітер” – довгий звук «ш-ш-ш» (глухий, але сильно), “трактор”«тр-р-р» (тут спробуємо поклацати язиком чи навіть гаркнути трохи), “комарик”«з-з-з» тоненько, “лев” – голосно «р-р-Р-Р!». Такі рольові озвучки допомагають дитині не соромитися використовувати голос по-різному. Особливо звук р-р-р як лев – це перша спроба зробити справжнє “ричання” в ігровій формі.

Заняття з диханням варто проводити теж регулярно, але стежте, щоб дитина не перевтомлювалась. 5 хвилин дихальних ігор на день цілком достатньо. Краще робити їх до артикуляційних вправ, як розминку: і тілесно (насичення киснем), і психологічно (дітям подобаються дмухання та шумові вправи, вони налаштовуються на заняття).

Для дорослих ті самі вправи з дихання і голосу актуальні. Наприклад, якщо у вас не виходить «Р» через недостатню силу струменя, спробуйте пару тижнів подмухати в трубочку, позадувати свічки, посичати і помичати протяжно – ви зміцните діафрагму та контролю видиху, поставите дихання “у підтримку” звуку. А вміння керувати голосом (гучніше-тихіше) зробить вашу мову виразнішою і впевненою.

Важливо: усі дихальні вправи виконуйте в добре провітреній кімнаті. Якщо від глибоких вдихів паморочиться голова – зробіть перерву. Навчайте дитину вдихати носиком (щоб не пересихало в горлі) і видихати ротом. З часом правильне мовленнєве дихання стане звичкою, і це позитивно позначиться на вимові не тільки звука «Р», а і всієї мови в цілому – вона стане чіткішою, плавнішою, без збивань на одному подиху.

Ігри для розвитку правильної вимови літери р

Найкращий спосіб навчити дитину чогось – зробити так, щоб навчання стало грою. Логопеди широко використовують ігрові прийоми під час корекції звуковимови. Діти з радістю беруть участь у веселих завданнях і часто навіть не помічають, як виконують при цьому величезну кількість вправ для язичка та мовлення. Розглянемо декілька цікавих ігор та ігрових прийомів, що допомагають закріпити правильний звук «Р» і розвинути навички його використання:

  • Скоромовки та чистомовки. Відома класична гра – вивчення скоромовок на букву «Р». Дітям молодшого віку більше підходять чистомовки – ритмічні повторення складів і простих фраз: “Ра-ра-ра – ось червона ікра” або “Ар-ар-ар – ось летить космонавт уLar” (жартівливі, але головне – багато [р]). Для старших дітей і дорослих є складніші скоромовки: “Карл у Клари вкрав корали, а Клара у Карла – кларнет“, “Три кораблі лавірували, лавірували, та не виловірували“. Спочатку промовляйте їх повільно, чітко артикулюючи [р], потім швидше. Можна змагатись, хто без запинки скаже. Скоромовки тренують швидкість переключення артикуляції і чіткість вимови, плюс їх весело практикувати в компанії.

  • *Логопедичне лото або доббль. Суть гри: зробіть чи придбайте набір карток із зображеннями предметів, у назвах яких є звук «Р». Наприклад, картки: ракета, риба, ворон, сир, арфа, цирк, трактор і т.д. Грати можна по-різному:

    • Варіант лото: у гравців картки перевернуті в колоді. По черзі витягують картку і називають, що на ній (чітко вимовляючи [р]!). Якщо правильно назвав – залишає собі. Хто більше збере карток – переможець.

    • Варіант “парочки”: зробіть по два екземпляри кожної картинки. Розкладіть їх сорочкою догори. Гравці відкривають по дві картки: якщо збіг – забирають, якщо ні – ход переходить іншому. Але умова: кожен раз відкриваючи, треба назвати, що там, і чітко вимовити звук. Так дитина багато разів повторює потрібні слова.

    • Гра “Доббль на Р”: це коли на одному великому малюнку зображено багато предметів, серед них є ті, що містять звук [р]. Завдання – знайти всі картинки зі звуком Р. Наприклад, перед дитиною малюнок кімнати, де намальовані різні речі: лампа, вікно, рідка рослина, диван, шкафара etc. Треба уважно все назвати й виявити: ага, “рослина” – є Р, “диван” – нема, “шафа” – нема, “картина” – є Р. Так розвивається фонематичний слух і концентрація, а заодно закріплюється вимова слів.

  • “Хто я?” (гра в звукотвори). Ця гра допомагає тренувати сам звук [р] у вигляді гарчання чи уривчастих звуків. Дорослий пропонує: “А ну, хто у нас вміє гарчати, як лев?” – і сам показує «р-р-р-р!» потужно. Дитина повторює. Потім: “А як трактор заводиться?”«трррр!», “А як жабка бурмоче під водою?” – можна пореготати, як звучить, але нехай спробує «бр-бр-бр». Такі імітації дуже корисні: дитина вчиться включати і язик, і голос, щоб видати потрібний звук. Можна зобразити рев мотора, звук мотоцикла “дрррр”, гуркіт грому “грррр”. Кожну забавку пограйте по хвилині, щоб не стомило.

  • Рухливі ігри з вимовою. Поєднання руху і мовлення – завжди хороша ідея. Наприклад, гра “Догони звук”: розкладіть по кімнаті картки або предмети, що починаються на «Р» (робот, ракета, рамка, рослина тощо). Завдання дитини – швидко добігти до того предмету, назву якого ви скажете з правильною вимовою [р]. Ви виголошуєте чітко “РАМА!” – малюк біжить до рами на стіні і торкається. Потім “РОБОТ!” – шукає іграшкового робота. Це і спорт, і тренування слуху та вимови, адже коли дитина добігає, нехай повторить слово вголос. Інша гра: “Принеси, назви, поклади” – розкладіть іграшки, дайте кошик. Хай збирає лише ті, в назві яких є [р]. Піднімає машинку – ви питаєте: “Що це?” – “Машинка” – звука Р нема, залишає. Піднімає тигра – “Тигр” – є звук, кладе у кошик. В кінці перерахуйте разом здобич з хорошими [р].

  • Ігри на диференціацію R і L. Якщо ваш малюк раніше говорив [л] замість [р] і ще плутає, можна пограти і в таке. Гра “Хованки звуків”: придумайте історію, що звук [р] заховався, а замість нього скрізь з’явився [л]. Промовляйте смішні фрази: “Либа плиле у лічці” (риба пливе у річці) – хай дитина виправить. Або “У лісі влода липина” (вродила малина) – дитина відшукує, де сховався [р] і повертає його, промовляючи правильно. Це весело і водночас демонструє, як зміна звука змінює зміст (рибка стала либкою – нісенітниця). Інший варіант: “телефон зіпсувався” – ви вдаєте, що погано чути, і перепитуєте у дитини: “Ти сказав “лава” чи “рава”?” – дитина має подумати і чітко вимовити “Рава… ой, такого слова нема, мабуть “лава”” або “Ра-ра-ракета, а не лакета!“. Так тренується уважність до власної вимови.

  • Творчі завдання. Використовуйте малювання, ліплення і пісні для автоматизації звука [р]. Наприклад, намалюйте разом “чарівну країну Р”, де живуть лише речі на літеру Р: риби, равлики, ромашки, роботи, ракетами літають і т.д. Поки малюєте, обговорюйте, хто що робить, складайте історії – знову ж таки, багато практики зі словником на [р]. Можна ліпити з пластиліну фігурки на Р (робот, ракета, ріпка) і грати ними. Співати пісеньки або чистомовки під ритм, де часто повторюється звук (є логопедичні пісні, в Інтернеті можна знайти “логопедичні поспівки” на звук Р, які супроводжуються рухами).

Головне, аби заняття не були нудними і одноманітними. Дитина молодшого віку не зможе довго концентруватися, якщо просто повторювати слова чи склади. Але якщо включити це у формат гри – час летить непомітно, а ефект набагато кращий. Похваліть малюка кожного разу, як помічаєте успіх: “О, ти так голосно прогарчав, мов справжній тигр!“, “Чую-чую, у слові ‘ракета’ вже звучить гарно ‘р’!“. Така позитивна підкріпа мотивує старатися далі.

До слова, ігрові методи підходять і для дорослих, просто вони будуть іншого змісту. Дорослий може тренувати [р], декламуючи скоромовки на швидкість перед дзеркалом (змагатися сам з собою), або гратися з друзями – хто довше протягне «р-р-р» на одному видиху, хто більше придумає слів на [р] за хвилину тощо. Елемент змагання чи гумору знімає напругу і робить тренування дикції приємнішим.

Загальні поради для батьків та педагогів

Виправлення вимови звука «Р» – це процес, що вимагає часу, терпіння і спільних зусиль дорослих та дитини. Ось декілька загальних порад, які допоможуть успішно подолати гаркавість і підтримати того, хто вчиться правильно говорити:

Поради для батьків

  • Не зволікати з допомогою. Якщо вашій дитині вже виповнилося 5–6 років, а звук «Р» досі відсутній або вимовляється неправильно, не сподівайтеся, що це «переростеться». Як показує практика, без спеціальних занять дефект може закріпитися і залишитися на все життя. Тому вчасно зверніться до логопеда. Професіонал оцінить ситуацію і за потреби швидко навчить дитину правильному звуку. Оптимально вирішити проблему до школи, тобто до 6-7 років, щоб дитина пішла у перший клас уже з правильною вимовою.

  • Створити спокійну, доброзичливу атмосферу навчання. Дуже важливо, щоб заняття з вимови не перетворилися на неприємний обов’язок чи стрес для дитини. Будьте терплячими і добрими. Ніколи не смійтеся з того, як малюк говорить, навіть якщо це звучить кумедно. Не сваріть за помилки. Поясніть, що багато хто не одразу навчився вимовляти складні звуки, але з практикою все вийде. Підкреслюйте навіть маленькі успіхи: “Сьогодні твій ‘р’ був чіткіший, ніж вчора, ти молодець!“. Якщо дитина відчує підтримку, вона не боятиметься пробувати.

  • Регулярність понад усе. Короткі, але щоденні заняття дадуть більше ефекту, ніж раз на тиждень по годині. Включіть артикуляційну розминку чи ігри на 10-15 хвилин у щоденний розклад – наприклад, після садочка або перед сном як веселу гру. Систематичність тренує м’язову пам’ять язика. Навіть у вихідні старайтесь приділити трохи часу. Якщо є домашні завдання від логопеда – виконуйте їх сумлінно, адже від цього залежить швидкість прогресу.

  • Використовуйте побутові ситуації для практики. Не обмежуйтеся спеціальними вправами. Протягом дня шукайте можливість потренувати звук в природних умовах. Наприклад, побачили на прогулянці равлика – вимовте це слово кілька разів, радіючи правильному [р]. В магазині попросіть дитину знайти товар на літеру Р (рис, рослинна олія). Читайте казки і звертайте увагу на слова з «Р» (“Ой, глянь, тут віршик про рак і річку, давай разом прочитаємо!”). Така інтеграція занять у життя допомагає дитині швидше освоїти новий звук не лише на уроках, а й всюди.

  • Співпраця з логопедом. Якщо ваша дитина займається з логопедом, обов’язково цікавтеся прогресом і рекомендаціями. Логопед може показати вам, як правильно виконувати ту чи іншу вправу, на що звертати увагу вдома. Не соромтесь задавати питання і уточнювати, якщо щось незrozуміло. Ви – частина команди, що працює над мовленням дитини, тож узгоджені дії прискорять результат. Також повідомляйте логопеда, якщо помітили щось нестандартне (наприклад, дитина почала ковтати інші звуки чи з’явилися якісь нові труднощі).

  • Слідкуйте за загальним розвитком мовлення. Часто проблеми зі звуком «Р» можуть супроводжуватися й іншими нюансами мовлення: бідний словниковий запас, неправильно будує речення тощо. Працюючи над одним звуком, не забувайте і про розвиток мовлення в цілому. Більше розмовляйте з дитиною, ставте їй запитання, слухайте відповіді, вчіть нових слів, відпрацьовуйте складні для неї звуки або зв’язність мовлення. Комплексний підхід зробить мову дитини багатшою і впевненішою.

  • Не порівнюйте і не підкреслюйте недолік при інших. Уникайте фраз типу: “Ой, він у мене трошки картавитий” при самому дитині і чужих людях. Дитина може соромитися ще більше. Краще взагалі публічно не акцентуйте на цьому увагу. Удома спокійно займаєтесь – а серед чужих нехай дитина не відчуває себе “не такою”. І тим паче не дозволяйте ані собі, ані іншим обзивати її (“картава”, “неправильно говориш”). Поважайте почуття маленької особистості.

Поради для педагогів

  • Раннє виявлення. Вихователям дитсадків і вчителям молодших класів варто уважно прислухатися до мовлення своїх вихованців. Якщо ви помітили, що у дитини відсутній звук «Р» після 5 років або він помітно спотворений, повідомте про це батьків тактовно. Не варто робити це при інших дітях. На індивідуальній зустрічі чи в записці поясніть, що для даного віку це може бути проблемою і порадьте консультацію логопеда. Деякі батьки можуть не усвідомлювати, що час уже настав, або думати, що це незначно – ваш професійний погляд їм допоможе прийняти рішення.

  • Співпраця зі шкільним логопедом. У багатьох школах та садках є штатний логопед або психолог-логопед. Педагогам варто направляти дітей з мовними вадами на обстеження. Якщо логопед дав рекомендації, вчителю корисно бути обізнаним, над чим зараз працює дитина. Наприклад, якщо відомо, що Петрик автоматизує [р], вчитель може іноді на індивідуальній основі попросити його повторити слово, звернути увагу (“Петрику, як правильно: трава чи тлава?* – “трава!” – “Чудово”). Така дрібниця покаже дитині, що вчитель підтримує її старання, і не дасть розслабитися.

  • Недопущення булінгу. В класі або групі важливо створити атмосферу терпимості. Поясніть дітям, що всі люди унікальні: хтось носить окуляри, бо слабкий зір, хтось картавить – і це виправно. Категорично присікайте дражнилки і насмішки типу “скажи “р” – гаркавий”. Роз’ясніть, що це невиховано. Можна на класній годині провести бесіду про відомих людей, які свого часу мали дефекти мовлення, але стали успішними (Наприклад, актори, політики – деякі з них у дитинстві відвідували логопеда). Діти повинні розуміти, що звернутися до спеціаліста – це нормально і правильно, а насміхатись зі слабкості – погано.

  • Включення мовних вправ у заняття. Вихователям корисно проводити артикуляційні паузи навіть для всіх дітей, не лише для тих, у кого проблема. Веселі вправи з язичком під час ранкового кола або фізкультхвилинки можуть стати улюбленою грою групи. Це профілактика багатьох порушень. У початковій школі теж можна іноді починати урок з короткої скоромовки на концентрацію або з дихальної вправи (наприклад, всі дружно здули уявну пушинку). Такі дрібниці розряджають обстановку і водночас розвивають мовлення усіх дітей.

  • Похвала і підтримка. Якщо ви педагог і бачите, що ваша дитина-вихованець почала краще говорити звук «Р», обов’язково підбадьорте її. Можна сказати тихенько: “Я помітила, як ти гарно сказав “райдуга” сьогодні. Молодець, справляєшся!“. Дитині важлива оцінка значимих дорослих, і така увага від вчителя чи вихователя мотивує її займатися далі.

На завершення, підкреслимо: проблема з вимовою звуку «Р» вирішується! Для цього існує ціла система логопедичних методик, розрахованих на різний вік. Головне – не пускати на самоплив, а зайнятися цим питанням, коли прийшов час. Завдяки зусиллям логопеда, батьків і самого учня, гаркавість поступово зникне. Натомість з’явиться чітке дзвінке [Р] – та сама “королівська” літера, яка прикрашає мовлення і яку так приємно чути правильною.

Пам’ятайте: кожна маленька перемога – перше правильно вимовлене слово з «Р», перший раз без підказки, перше похвалили за чисту вимову – це крок до великого успіху. Тож набирайтеся терпіння, зробіть процес навчання цікавим, і дуже скоро ви з гордістю почуєте, як ваша дитина дзвінко вимовляє: “Равлик Роман на дорозі, грається собі у лузі!” – без жодного натяку на колишню гаркавість. Успіхів вам і легкого гарного «Р»!

Поширити