Обстеження граматичної будови мови

Перевірте, чи вміє Ваша дитина утворювати множину іменників. Покажіть дитині спочатку один, а потім декілька таких самих предметів, і запропонуйте назвати їх:
ложка – ложки колесо – колеса
шапка – шапки вікно – вікна
м’яч – м’ячі будинок – будинки
квітка – квіти дерево – дерева

Запропонуйте дитині закінчити речення за зразком (перевіряємо, чи вміє дитина утворювати множину дієслів):

Ти сидиш, а діти (що роблять?) сидять.
Ти спиш, а діти (що роблять?) – сплять.
Ти малюєш, а діти (що роблять?) – малюють.
Ти граєш, а діти (що роблять?) – грають.
Ти ідеш, а діти (що роблять?) – ідуть.

Перевірте, чи вміє Ваша дитина утворювати зменшено-пестливі слова. Пограйте з дитиною в гру «Назви лагідно».
рука – ручка ніс – носик
квітка – квіточка кіт – котик
ложка – ложечка м’яч – м’ячик
шапка – шапочка ключ – ключик

А чи правильно використовує Ваша дитина в своєму мовленні різні відмінкові закінчення?
Покажіть їй кішку і запропонуєте відповісти на питання:
Називний відмінок хто це? Кішка
Родовий відмінок (сховайте іграшку) кого не стало? Кішки
Знахідний відмінок кого ти шукаєш? Кішку
Давальний відмінок кому ти даси молока? Кішці
Орудний відмінок з ким ти граєшся? З кішкою
Місцевий відмінок на кому красивий бантик? На кішці

Покажіть дитині картинки чи предмети однакового кольору і запропонуєте відповісти на питання «Який, яка, яке, які?»
Так ви довідаєтеся, чи правильно Ваша дитина використовує в мовленні родові закінчення.
Чашка (яка?) – червона Машина (яка?) – біла
Помідор (який?) – червоний Сніговик (який?) – білий
Яблуко (яке?) – червоне Блюдце (яке?) – біле
М’ячі (які) – червоні Тарілки (які?) – білі

Візьміть будь-яку іграшку і кладіть її в різні місця, супроводжуючи свої дії питанням «Де іграшка?».
У такий спосіб Ви ознайомитеся з умінням дитини використовувати прийменники в самостійному мовленні.

Де зайчик? – На столі, у шафі, під ліжком, за дверима, біля стільця, і т.д.