Моторне планування — це навик, який готує тіло до послідовності в рухах і для виконання нової, досі невідомої дії. Це фактор, що впливає на розвиток дрібної і великої моторики дитини і оволодіння самостійністю.
Моторне планування знаходиться між ідеєю та реалізацією дії і з’являється тоді, коли є потреба засвоїти щось нове.
Цей процес можна назвати мостиком між сенсомоторною та інтелектуальною функцією мозку, а також найскладнішою формою функціонування нервової системи.
Планування потребує довільної уваги, яка робить мозок здатним створювати повідомлення для м’язів і відправляти їх в необхідній послідовності.
Ми маємо моторні та примоторні структури в головному мозку, які відповідають за контроль діяльності, рухову активність, координацію, мовленнєву рухливість, артикуляцію.
Передмоторна кора розташована в лобовій частці. Ця частка є найостаннішою структурою мозку в еволюції людини і пов’язана з необхідністю контролю та координації найбільш складних когнітивних і поведінкових процесів.
Основні функції лобової частки є:
планування,
контроль поведінки,
розумова гнучкість,
робоча пам’ять,
вільне володіння пошуком і оновленням інформації,
️мислення або здатність думати, що відчуває інша людина,
соціальна поведінка,
соціальне пізнання.
Результати обстежень дітей з мовленнєвими порушеннями, показують, що, як правило, у даної категорії дітей наявний виражений дефіцит моторного планування.
Іноді труднощі моторного планування виглядають як незграбність, порушення координації рухів. Може здатися, що це не має відношення до мовлення, але це частини одного процесу.
Таким дітям складно дається перемикання з одного виду діяльності на інший, моторне планування будь- якого процесу.
Для ефективного тренування моторного планування необхідно робити вправи з незвичними моторними діями, які не автоматизовані у дітей.
Що це може бути?
А це: використання двох рук одночасно;
використання не провідної, не домінуючої руки для виконання завдання;
заміна звичних рухів на нові;
зміна темпу і ритму виконання певних завдань;
будь-які вправи з використанням нових матеріалів, завдань.
Пам’ятайте!
І сам процес корекції вимагає від дитини складного моторного планування.
Дитина повинна усвідомлено контролювати себе до тих пір, поки виконання цих рухів не стане навиком.
Дійте! Наполеглива праця і системна робота завжди приносить позитивний результат.
Логопед Олександра Багмут