Моторне планування — це навик, який готує тіло до послідовності в рухах і для виконання нової, досі невідомої дії.
![✂️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tb0/1/16/2702.png)
Це фактор, що впливає на розвиток дрібної і великої моторики дитини і оволодіння самостійністю.
![????](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc0/1/16/1f4e9.png)
Моторне планування знаходиться між ідеєю та реалізацією дії і з’являється тоді, коли є потреба засвоїти щось нове.
![????](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t94/1/16/1f309.png)
Цей процес можна назвати мостиком між сенсомоторною та інтелектуальною функцією мозку, а також найскладнішою формою функціонування нервової системи.
![❗️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t50/1/16/2757.png)
Планування потребує довільної уваги, яка робить мозок здатним створювати повідомлення для м’язів і відправляти їх в необхідній послідовності.
![????](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t7c/1/16/1f9e0.png)
Ми маємо моторні та примоторні структури в головному мозку, які відповідають за контроль діяльності, рухову активність, координацію, мовленнєву рухливість, артикуляцію.
![????](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t7c/1/16/1f9e0.png)
Передмоторна кора розташована в лобовій частці. Ця частка є найостаннішою структурою мозку в еволюції людини і пов’язана з необхідністю контролю та координації найбільш складних когнітивних і поведінкових процесів.
![✅️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t33/1/16/2705.png)
Основні функції лобової частки є:
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
планування,
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
контроль поведінки,
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
розумова гнучкість,
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
робоча пам’ять,
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
вільне володіння пошуком і оновленням інформації,
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
️мислення або здатність думати, що відчуває інша людина,
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
соціальна поведінка,
![✔️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t51/1/16/2714.png)
соціальне пізнання.
![❌️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tdd/1/16/274c.png)
Результати обстежень дітей з мовленнєвими порушеннями, показують, що, як правило, у даної категорії дітей наявний виражений дефіцит моторного планування.
![❎️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tdf/1/16/274e.png)
Іноді труднощі моторного планування виглядають як незграбність, порушення координації рухів. Може здатися, що це не має відношення до мовлення, але це частини одного процесу.
![⏯️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tcb/1/16/23ef.png)
Таким дітям складно дається перемикання з одного виду діяльності на інший, моторне планування будь- якого процесу.
![????](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tf1/1/16/1f4af.png)
Для ефективного тренування моторного планування необхідно робити вправи з незвичними моторними діями, які не автоматизовані у дітей.
![⁉️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tec/1/16/2049.png)
Що це може бути?
![‼️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t77/1/16/203c.png)
А це:
![????️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t72/1/16/1f538.png)
використання двох рук одночасно;
![????️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t72/1/16/1f538.png)
використання не провідної, не домінуючої руки для виконання завдання;
![????️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t72/1/16/1f538.png)
заміна звичних рухів на нові;
![????️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t72/1/16/1f538.png)
зміна темпу і ритму виконання певних завдань;
![????️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t72/1/16/1f538.png)
будь-які вправи з використанням нових матеріалів, завдань.
![☑️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t8d/1/16/2611.png)
Пам’ятайте!
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t4c/1/16/25aa.png)
І сам процес корекції вимагає від дитини складного моторного планування.
![▪️](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t4c/1/16/25aa.png)
Дитина повинна усвідомлено контролювати себе до тих пір, поки виконання цих рухів не стане навиком.
![????](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t6e/1/16/1f534.png)
Дійте! Наполеглива праця і системна робота завжди приносить позитивний результат.
Логопед Олександра Багмут