Більшість людей, звертаючись до логопедів, вважають, що ці спеціалісти виправляють лише неправильну вимову звуків, але це не так. Логопед – це спеціаліст, який допомагає не лише виправляти вимову, його робота включає в себе формування та розвиток усіх сторін мовлення. Логопед – це педагог, а не лікар, він володіє педагогічними та психологічними знаннями, проводить діагностику стану мовленнєвої функції дитини. Вивчивши анамнез дитини та результати своєї діагностики, логопед робить висновок. Для виявлення мовленнєвих порушень він проводить необхідні тести, створює ігрові ситуації, в яких навіть ті діти, що не розмовляють, розкриваються і дають зрозуміти фахівцю, на якому рівні розвитку знаходиться та чи інша дитина – цей процес називається логопедичним обстеженням.
Після обстеження фахівець складає логопедичний висновок, де вказує на наявність чи відсутність порушень функції мовлення. Логопед визначає звуки, що погано вимовляються дитиною (відсутність звуків, їх заміна, перестановка, спотворена вимова), наявність порушень темпу мовлення (швидкий, повільний, заїкання). Часто діти мають більш складні патології та потребують консультації інших вузькопрофільних фахівців, тоді логопед направить дитину до: невролога, психолога, психіатра, отоларинголога, сурдолога, офтальмолога, дефектолога, нейропсихолога. За наявності захворювань мозку або інших патологій, що погіршують мовленнєву функцію, дитині може бути рекомендовано пройти курс медикаментозного лікування, після чого вже проводять корекційні заняття.
На основі логопедичного висновку фахівець складає план корекційних занять. Такі заняття можуть проводитися в кабінеті логопеда в поліклініці, в мовних центрах, у дитсадку, вдома. Дітей з важкими порушеннями мовлення спрямовують у спеціальні дитячі садки, так звані, логопедичні, які займаються корекцією мовленнєвих порушень. Логопед може працювати індивідуально або проводити заняття із групою дітей. Вчитель-логопед дошкільного навчального закладу (ДНЗ) формує правильну вимову звуків вихованців, організовує заняття, ігри, проводить моніторинг стану мовлення дітей протягом року, надає консультації батькам, дає професійні поради вихователям.